Secrid is het Nederlandse bedrijf dat portemonnees maakt waar je pasjes uitschieten. Sinds de oprichting in 2009 hebben ze er al miljoenen verkocht.
De portemonnee is verkrijgbaar in verschillende varianten: je kan er tussen de zes en twaalf pasjes in kwijt. De prijs varieert tussen de 24 en 90 euro.
Wat de portemonnee onderscheidt van veel andere portemonnees is de aluminium behuizing waar je de pasjes insteekt. Die zorgt ervoor dat de pasjes niet kunnen worden geactiveerd, gescand en geskimd zonder dat je het doorhebt.
Het hele productieproces vindt plaats in Nederland. Vijftig verschillende bedrijven leveren de materialen en de assemblage vindt grotendeels plaats in drie sociale werkplaatsen.
Secrid heeft inmiddels 250 vaste medewerkers. Negentig werken er op het kantoor in Den Haag en honderdzestig op de verschillende werkplaatsen verspreid over heel Nederland.
Business Insider ging langs bij Secrid en sprak met mede-oprichter René van Geer over de stormachtige ontwikkeling van zijn bedrijf.
Oprichting Secrid
René van Geer en zijn vrouw Marianne van Sasse van IJsselt richten Secrid in 2009 op. De twee hebben twintig jaar lang een eigen ontwerpbureau gehad, tot het begin van de economische crisis in 2008. "We kregen geen opdrachten meer binnen, een eigen opdracht verzinnen was het enige alternatief", aldus Van Geer.
Een week nadat Van Geer en zijn vrouw hebben besloten een nieuwe portemonnee te ontwikkelen is het zaadje al geplant voor het product zoals we dat nu kennen. Financiering om deze te maken hebben ze op dat moment niet. Via familie en vrienden hebben ze wat geld opgehaald om de eerste portemonnees te ontwikkelen.
"We hebben de Secrid, wat je kan zien als een verbastering van secred identity, als cadeautje opgestuurd naar winkels met een briefje erbij. Als ze het leuk vonden konden ze het bestellen en anders was het jammer. Dit sloeg aan. Sinds de oprichting zien we ieder jaar een verdubbeling van de aantal verkopen", aldus Van Geer.
De portemonnee
Veel pasjes die je tegenwoordig gebruikt zijn uitgerust met de zogenaamde RFID-chip, die draadloze communicatie mogelijk maakt. Betalen in de supermarkt is makkelijker dan ooit, het brengt echter ook risico's met zich mee. Criminelen kunnen van meters afstand je pasjes activeren, scannen en skimmen. Zonder dat je het doorhebt, stelen ze persoonlijke informatie.
De aluminium Cardprotector zorgt ervoor dat je pasjes geblokkeerd zijn voor draadloos verkeer. De pasjes schuiven bij gebruik dertig millimeter omhoog. De verbinding is dan zwak, maar voldoende voor communicatie op zeer korte afstand.
Aan de buitenkant van de Cardprotector zit een flap met opbergvakjes voor bijvoorbeeld visitekaartjes en briefgeld. Deze is gemaakt van koeieneer afkomstig uit Nederland. "Het leer dat wij gebruiken is overigens slachtafval", benadrukt Van Geer. "Er worden geen koeien geslacht voor het leer op onze portemonnees.''
Copycats
Het kantoor van Secrid bevindt zich in de oude Caballero-fabriek in Den Haag. Een bruisende plek waar verschillende startups en bedrijven kantoor houden. Van Geer: "Iedere dag dat ik op kantoor kom denk ik nog: wauw. Mijn vrouw en ik hebben nooit gedacht dat Secrid zo'n groot bedrijf kon worden, het is echt overweldigend.''
Van Geer en zijn vrouw zijn nog steeds de enige aandeelhouder. "Gelukkig wel", aldus de ondernemer. "Sinds het zo goed gaat zijn er al meerdere visjes uitgegooid, maar daar zijn we nooit op ingegaan. Als we dat doen komt er ongetwijfeld een heel nieuw bestuur en gaat dit mooie bedrijf naar de knoppen.''
Succes brengt ook minder leuke dingen met zich mee. Er zijn een hoop bedrijven die de portemonnee namaken. "Meestal zijn het Nederlanders die het in China produceren. Dat merken we vaak als mensen hun portemonnee naar ons sturen omdat er iets stuk is. Dan sturen wij 'm terug met de boodschap dat we er niks mee kunnen." Mensen hebben daar volgens Van Geer vaak wel begrip voor. "Als je voor de helft van onze prijs een portemonnee koopt via Marktplaats is die kans gewoon aanwezig."
Secrid heeft nu vier patenten. "En een vijfde is in de maak. Aan die rechten moeten mensen zich wel houden. Vorig jaar hadden wij één persoon in dienst die zich bezighield met het aanpakken van bedrijven die ons kopiëren, dat zijn er nu vijf."
Made in Holland
De keuze om in Nederland de portemonnees te maken was voor Van Geer eenvoudig. "De faciliteiten in Nederland zijn uitstekend en de mogelijkheden eindeloos. Je weet dat de werkomstandigheden in Nederlandse fabrieken goed zijn, dat is ontzettend belangrijk voor ons. Nederlandse bedrijven die in Azië produceren lopen vaak weg voor hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarnaast is producten verschepen uit Azië als het ook in Nederland kan milieutechnisch gezien niet te verantwoorden", aldus Van Geer.
Van Geer vertelt dat het inderdaad wat duurder is om in Nederland te produceren. Daartegenover staat dat je wel zeker weet dat je producten goed zijn. Ze concurreren naar eigen zeggen dan ook met de Aziatische markt.
Van Geer heeft er bewust voor gekozen om de assemblage grotendeels uit te besteden aan sociale werkplaatsen. "Iemand die een bepaalde vorm van autisme heeft, vindt het ontzettend fijn om acht uur per dag precies hetzelfde te doen, zoals het in elkaar zetten van de portemonnee. Het is misschien overzichtelijk werk, het moet wel goed gebeuren. Er kunnen ontzettend veel fouten worden gemaakt.''
Verkooppunten
Er zijn vierduizend verkooppunten verdeeld over zestig landen, daarnaast kan je ook via de webshop de portemonnee bestellen.
Het grootste deel wordt nu nog verkocht in Nederland, maar dit is volgens Van Geer niet lang meer zo. "We zien dat de Secrid in landen als Spanje, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten enorm goed verkocht wordt, binnen twee jaar zal Nederland niet meer bovenaan staan.
De maatschappelijke betrokkenheid van Van Geer komt ook naar voren als hij begint over de VS. "Wat daar vandaag de dag allemaal gebeurt, is erg vervelend. Eén van onze medewerkers heeft een Arabische naam en is al een paar keer uren ondervraagt aan de grens. Daar hebben we echt geen zin in'', aldus Van Geer. "We hebben onze website in Amerika, maar voor de rest staan onze activiteiten daar op een laag pitje."
De kwaliteit van het product is het belangrijkste voor Secrid, ze gaan dan ook niet in zee met iedere winkelier. "Eerlijk gezegd zijn we inmiddels best streng geworden. De winkel moet netjes zijn, er moeten meerdere kwalitatief hoogstaande merken in de winkel liggen en er moet voldoende persoonlijke aandacht zijn voor de klant.''
Van Geer wilde met zijn portemonnees in eerste instantie het liefste alleen in de kleinere winkels liggen, daar hebben winkeliers de meeste aandacht voor klanten. "De V&D wilde toen ze nog bestonden heel graag met ons samenwerken, dat hebben we nooit gedaan. We vonden het te rommelig en er was te weinig aandacht voor de klant. We hebben nu overigens wel een samenwerking met de Bijenkorf, dat gaat ontzettend goed."
Op het Rokin in Amsterdam opent binnenkort een enorme vestiging van het Canadese warenhuis Hudson's Bay. Of je in de toekomst ook daar de Secrid kan kopen is nog onduidelijk. "We zijn met ze in gesprek, we zijn er alleen nog niet over uit of we in verschillende warenhuizen willen liggen."